Vippa_220422_74

Thermo Fisher om Spring Event: – De har aldri fortalt meg at noe er umulig

 

Da biotech-selskapet Thermo Fisher Scientific trengte en «reboot» av bedriftskulturen etter pandemien, var ikke HR-ansvarlig Eirik Nielsen i tvil om hvem han skulle ringe. – Spring Event og jeg går «way back». De leverer alltid, sier Nielsen.

Men det er ikke bare av gammel vane at han har brukt det samme eventbyrået gjennom mange år – og på tvers av flere jobber. Nielsen er en mann som stiller høye krav til sine leverandører.

– Det som er viktig for meg, er at de greier å sette seg inn i hva jeg ønsker å oppnå. Hva som er hensikten med samlingen. Jeg jobber bevisst og målrettet med kultur, og det vet Spring Event, sier Nielsen.

Vippa_220422_77

Trengte en reboot

Resultatet av det kulturarbeidet er blant annet at Thermo Fisher har vært på «Great Place to Work»-listen tre år på rad. Etter en pandemi hvor mange hadde sittet hjemme, var det derfor på tide å helle litt bensin på den bedriftskulturelle flammen. 

– Siden Thermo Fisher startet sin kulturreise, hadde vi i tillegg fått nærmere 100 nye ansatte, så det var viktig at også de følte at de var med på den samme ferden. Dermed var det å ringe Spring Event så de kunne komme opp med noe smart.

Erfarne Nielsen hadde selvsagt noen klare kriterier for bestillingen. De trengte plass til i alle fall 200 personer i et lokale sentralt i Oslo, det måtte være uformelt og «nedpå» – og definitivt ikke et hotell. De sosiale tilstelningene måtte også skje på samme sted, slik at folk slapp å flytte for mye på seg. 

– Og så er det det strategiske elementet, hvor jeg ganske enkelt forteller hva jeg ønsker å få frem. Hvordan kulturen vår er, og hva slags følelse folk skal sitte igjen med. Spring Event tar jobben med å få dette til å gjennomsyre alt, fra valg av lokaler til aktiviteter og hvordan vi setter opp bordene, sier Nielsen.

Vippa_220422_35

Har den nødvendige backupen

Her stoler han fullt og helt på eventbyrået. Han vet at de forstår ham på idéplanet – og at de har både nettverk og muskler til å gjennomføre.

– Det ene er at de allerede vet hvordan jeg vil ha det: lekent og interaktivt. Men de har også svært god oversikt over alt fra mulige lokaler til kreative underholdningsinnslag. Tett dialog underveis er selvsagt avgjørende for et godt resultat, men det er betryggende for meg å vite at de har backupen de trenger når det kommer til lyd, lys og alt imellom, sier han og legger til:

– At jeg slipper å tenke på mye av det praktiske, gjør at jeg kan bruke mer tid og energi på å samarbeide om det praktiske. 

Også for Thermo Fishers «kulturelle reboot» kunne Spring Event overraske med et spesielt forslag til lokaler: Food courten Vippa på kanten av Oslo-fjorden.

– Jeg visste ikke at det gikk an å leie engang, men det gjorde de, og jeg tenkte «yes, der har vi det!». Det var kult, litt annerledes, og perfekt for mingling.

Vippa_220422_11

– Fantastisk respons

Arrangementet var fullpakket med innhold. Fra første sekund var det teambuilding med escape room, «speed dating» hvor folk kunne møtes og presentere seg selv på tvers av avdelinger – og både eksterne og interne foredragsholdere. 

 

– All tematikk hang sammen og underbygget kulturen vår. Både foredrag, Kahoot og gruppearbeid hadde innovasjon og samhandling som en rød tråd. Vi hadde et variert faglig program før og etter lunsj, og så ble det pils og mingling i solen frem til middagen, som var krydret med kulturkåringer, DJ på brygga og prisutdelinger, forteller Nielsen.

 

Den interne spørreundersøkelsen i etterkant levnet i alle fall ingen tvil: Folk elsket det. En fantastisk respons, kalte Nielsen det.

 

– Vi hadde en perfekt mix av faglig og sosialt innhold, og så var vi i tillegg maksimalt heldig med været, uten at Spring kan ta æren for akkurat det. Men de hadde sikkert prøvd om jeg hadde bedt dem om det, for de har aldri fortalt meg at noe er umulig, sier Nielsen og avslutter:

 

– Jeg blir ofte nesten litt skeptisk til at de får det til, men det har de alltid gjort.

 

Hva med deg og ditt selskap?

Skjer det noe som fortjener ekstra oppmerksomhet? Er det på tide å glede dine ansatte litt ekstra? Nysgjerrig på hva vi kunne funnet på sammen? Ta kontakt i dag, for en uforpliktende samtale!
Entra: Fin balanse mellom faglig og sosialt med «Into the future»

Entra: Fin balanse mellom faglig og sosialt med «Into the future»