Slik skapte vi digital energi for kompetansehuset Aider
Når to selskaper slår seg sammen, skal det feires med både energi og trykk. Men lar det seg fikse når et virus krever at vi holder avstand? Vi mente ja – og fikk i grunnen rett. Sjekk hvordan det gikk da Spring digitaliserte en hel kick-off – til stor jubel fra over 200 Aider-ansatte.
Virtuelle treff blir aldri helt som å møtes ansikt til ansikt. Men med en hybrid løsning – og litt smartness – kan det bli ganske nært. Og djevelen ligger, som alltid, i detaljene.
– Det at Spring gjorde seg så ekstremt flid med alle småtingene, gjorde at den hybrid-digitale kickoffen ikke ble noen plan B, det ble bare en veldig bra plan, sier Linn Åkredalen Fjeld, kommunikasjonssjef i kompetansehuset Aider.
– Definisjonen på et vellykket event
Bakteppet for tilstelningen var at selskapene Aider og Tet nylig hadde slått seg sammen. Derfor stod kulturbygging sentralt. Eventet var altså ikke bare en feiring, men en jakt på intern stolthet og fellesskapsfølelse. Det som var viktig for kunden, var å skape tilslutning til sine verdier.
– Det er dette Spring er så gode på. De klarte å bake vår merkevarestrategi inn i alt som foregikk. Og gjennom dagen merket vi at budskapet sank inn hos folk, samtidig som de ble både gira og begeistret. Det er vel definisjonen på et vellykket event, sier Fjeld.
Konseptet vi gikk for, var et hybridevent – et begrep som virkelig har fått fotfeste gjennom pandemien. Der folk kunne samles fysisk, samlet de seg. Spredt over 7 forskjellige lokasjoner i landet satt ivrige Aider-ansatte og fulgte med på den samme streamen: en helproff online-produksjon, med programledere, vignetter og det hele. Litt som å samles rundt en TV-sending.
Og Aider, som har «folk først» som en av sine hovedbudskap, fant selvsagt programlederne i sine egne rekker.
– På den måten fikk vi budskapet gjennom på en seriøs måte, samtidig som nye kollegaer kunne bli bedre kjent med nøkkelpersoner i selskapet. I tillegg ble folk løftet frem, og det oppstod en fin interaksjon gjennom at alle kunne sende inn spørsmål til «programlederne» underveis.
Best of both worlds
Hele veien la Spring til rette for at Aider kunne formidle ting på sin måte og i tråd med sine verdier. Vi jobbet også ekstremt mye med lyd og bilde. Musikk og visuelle effekter måtte være «on brand». Et annet viktig grep vi gjorde, var å la det fysiske og det virtuelle smelte helt sammen.
– Spring sørget for at det ble et ekte hybridevent. For eksempel fikk alle medarbeidere, ved alle lokasjoner, bobledrikke og cupcakes med logo – helt samtidig! Alt var «timet» med det som skjedde på skjermen, forteller Fjeld og legger til:
– Der hvor det lot seg gjøre, spiste folk middag sammen utover kvelden. Men også dem som satt på hjemmekontor, ble overrasket med lunsj og goodiebags levert på døra. Det gjorde at alle hadde en fin fellesskapsopplevelse, uansett om de satt alene eller sammen med 80 andre.
For å sikre maksimal gjennomslagskraft, overlot vi heller ikke budskapsformidlingen til tilfeldighetene. Fordelene ved streaming måtte selvfølgelig utnyttes. For mens du slipper unna med et 45 minutter langt foredrag i den virkelige verden, er den virtuelle verden mer nådeløs.
– På nett kan du ikke holde på i nærheten like lenge før folk begynner å zone ut. Det betydde at vi måtte jobbe mye med å stramme opp budskapene. De ble skarpere og mer spisset, og det bidro nok til at det hele sank bedre inn hos folk. Ekstra bra ble det fordi Spring hjalp oss å spille inn deler på forhånd.
– Dermed kunne vi gjøre retakes helt til det satt som et skudd, sier hun.