ASKO: Helter og “rampegutter”
Til daglig er ASKOs sjåfører opptatt med å kjøre mat til Norges mange butikker og restauranter. Så når 700 av dem skulle samles for første gang på nesten 8 år, måtte det gjøres skikkelig. Her er hvordan vi skapte et uforglemmelig event som hadde «alt».
ASKO er miljøledende innen transportbransjen og en sterk pådriver for utviklingen av mer bærekraftige transportløsninger. Disse bransjeendringene krever sterk forankring hos de ansatte – og dette dannet utgangspunktet for samlingen.
Konseptet gav vi navnet «Vi gjør en forskjell». Dette gjenspeiler innsatsen ASKO gjør for miljøet, men også den enkelte ansattes avgjørende rolle overfor kundene – ikke minst i utfordrende tider.
Interne helter
Vi var opptatt av å skape et arrangement av, for og med sjåførene. Her skulle også sjåførene opp og frem på scenen – ikke bare ledere. Scenen ble dermed ikke et distanserende skille mellom de som snakket og de som ble snakket til. Bare en inkluderende samlingsplass.
På den måten kunne vi bygge interne helter, samtidig som innholdet blir mer interessant for dem som sitter i salen.
Paller og rampeprat
For å virkelig kunne «sette tonen» brukte vi en hel dag blant sjåførene – på tur og på lageret. Vi var med og leverte varer, og vi pratet med folk vi møtte på veien. Vi måtte snakke deres språk og forstå deres hverdag.
Ordene, uttrykkene og tingene tok vi med oss inn i samlingen – både konseptuelt og som dekorelementer. Paller og jekker ble brukt som møbler, og på scenen hentet vi inn den hverdagslige «rampepraten».
Alt dette var med på å få sjåførene til å føle at de ble tatt på alvor. At de følte seg hjemme og tok eierskap til samlingen.
Øyeblikk med mening
Vi i Spring Event bidro sterkt til utviklingen av det faglige innholdet, som tema, presentasjonsformat, i tillegg til manus for filmer, grafikk og presentasjoner. Årets sjåfør ble selvfølgelig også kåret – i alle 13 ASKO-selskaper.
Det faglige arrangementet foregikk på Thon Hotel Gardermoen. Her handlet det om å bygge stolthet til merkevaren ASKO – og at de faktisk gjør en forskjell! Med engasjerte sjåfører på scenen, og en sal som hele tiden deltok gjennom event-appen, oppstod øyeblikk med mening.
Ikke bare en lastebilsjåfør
Også utenfor konferansesalen sto opplevelsene i kø. Her hadde vi rigget i stand en festival for sjåførene, hvor kjente og kjære underleverandører av ASKO – fra lastebilmerker til matprodusenter – hadde stands. Festivalen ble avrundet med en forrykende Staysman-konsert.
Sluttresultatet? 700 ASKO-sjåfører som dro hjem med en spesifikk og helt uvurderlig følelse: Jo, jeg gjør en forskjell!