Dag Telenor vidvinkel

Bare moro? Derfor er event et kommunikasjonstiltak

 

Firmaarrangementer kan være gøyale, velfortjente avbrekk fra en hektisk arbeidshverdag. Men det er langt fra alt de er. Har du tenkt over hvilket strategisk potensial et skikkelig event egentlig har?

 

I Spring er vi opptatt av at arrangementer skal gjøre noe. Det betyr ikke at det er noe galt i å ha det artig. Tvert imot. Men de aller beste eventene klarer å forene uforglemmelige opplevelser og merkevarestrategi. Disse tingene både kan og bør henge sammen – og det er det flere grunner til.

 

De ansatte er merkevaren din

At kultur spiser strategi til frokost, er kanskje en tynnslitt klisjé, men det er mye sannhet der. Utfordringen er at kultur ikke oppstår av seg selv. De mislykkede ideers gravlund er full av teoretiske kulturer som er blitt forsøkt tredd nedover de ansattes hoder. 

Vi vet bedre: Du kan ikke bare instruere dine medarbeidere til å være slik eller slik. De må ville det selv. Det krever følelser og ekte entusiasme. Det krever at de ansatte faktisk tar eierskap til verdiene og strategien – og genuint blir engasjert. Vi kaller det å leve merkevaren.

Fag

Energi skapes fysisk

Det starter med en gnist av motivasjon, og det er her eventer er et uvurderlig virkemiddel. Ikke noe intranett eller personalhåndbok kan vekke emosjoner på samme måte. Et arrangement for de ansatte kan skape øyeblikk som treffer deg.

Å oppleve strategienoppleve strategien. Og når du tar del i slike opplevelser, lærer du bedre. Budskapene og verdiene setter seg. I en årrekke har vi sett det i praksis: Det er først når kulturen og strategien levendegjøres, at ansatte får motivasjon til å eie den.

Bilde

Den felles arenaen

For store organisasjoner, som gjerne har mange avdelinger spredt over flere kontorer, er den strategiske effekten ofte ekstra viktig. Nettopp fordi eventer handler om samhold og kulturbygging, er vi opptatt av at flest mulig møtes på tvers av avdelinger.

Hvis organisasjonen din skal bygge eller beholde et helhetlig verdigrunnlag, må du motvirke den fragmenteringen som gjerne skjer når folk sitter isolert. Det gjør du nettopp ved å la folk møtes – og skape magi når det skjer.

 

Folk er alltid nøkkelen

Et annet poeng er selvsagt at minneverdige sammenkomster i seg selv er noe mange finner attraktivt ved en arbeidsplass. Det gir ikke bare et rekrutteringsfortrinn, men også en nøkkel for å beholde dine ansatte.

Her får vi en dobbel strategisk effekt: Gjennom jevnlige eventer reproduseres bedriftskulturen, i tillegg til at lavere turnover sørger for at bedriften din bevarer viktige kontinuitetsbærere.

At de ansatte skal trekke i samme retning – og gjøre det med ekte arbeidsglede – er alle arbeidsgiveres drøm. Og det skal ikke nødvendigvis så mye til. Ofte handler det bare om å gi folk den rette opplevelsen.

Hva med deg og ditt selskap?

Skjer det noe som fortjener ekstra oppmerksomhet? Er det på tide å glede dine ansatte litt ekstra? Nysgjerrig på hva vi kunne funnet på sammen? Ta kontakt i dag, for en uforpliktende samtale!